Vakantie? Vind de stilte

Stil. Dat zijn we ons in ons drukke leven maar zelden. Als we niet slapen, zijn we bezig met doen – vaak zelfs twee dingen tegelijk. Autorijden en bellen. Tv kijken en eten. Vergaderen en WhatsAppen. We gaan maar door. Soms kunnen we zelfs niet meer slapen van alle drukte.

Daarom heb je soms stilte nodig. Want stille tijd is hersteltijd. Tijd om tot rust te komen, om contact met jezelf te maken. Gewoon even niets doen. Zitten waar je zit, zonder iets te hoeven. Mijmertijd, zoals trainer Karin Rekvelt het noemt.

De vakantietijd biedt je mooi gelegenheid om jezelf te trakteren op rustmomenten. Of je nou op een druk terras zit of alleen op een berg, neem regelmatig de tijd om dít moment bewust te ervaren: je ademhaling, de zon op je huid, de geluiden, het uitzicht. Misschien merk je hoe weldadig stil zijn aanvoelt, en hoe het je energie geeft, en ruimte voor nieuwe ideeën. Allemaal goede redenen om ook na je vakantie vaker stil te houden.

Stille tijd is hersteltijd

Het is ook mogelijk dat je moeite hebt om te stoppen met bezig zijn en dat je vooral onrust ervaart wanneer je even stilhoudt. Geen paniek, want stil zijn kun je leren. Begin heel klein met dagelijks 1 minuut nietsdoen. Ga zitten, wees stil en richt je aandacht op de adem. Na wat oefening zal het je gemakkelijker afgaan. En als het moeilijk blijft om rust te vinden, gun jezelf dan een mindfulness-training.