Maakt je drukke hoofd je moe?
Krijg je het benauwd bij stress?
Wil je dat het gepieker stopt?
Verlang je naar meer energie en veerkracht?
Zou je lichter en met meer plezier willen leven?

Help jezelf vooruit met een mindfulness training: een praktische, heldere aanpak om de kwaliteit van je leven te verhogen.

Programma

Een mindfulness training bestaat uit acht bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag.
De groep bestaat uit maximaal tien deelnemers. De training vindt plaats in Alphen aan den Rijn.

We doen verschillende soorten aandachtsoefeningen, zoals zitmeditatieloopmeditatie en bewegingsoefeningen.

We bespreken die in de groep. Door stil te staan bij wat goed gaat en welke obstakels je tegenkomt, ontwikkel je inzicht in hoe je met jezelf omgaat.

We behandelen wekelijks een thema, zoals: de automatische piloot, je grenzen leren kennen en bewust omgaan met stressprikkels.

Mindfulness is een echte training: je leert door te oefenen en door het geleerde toe te passen in de praktijk. Daarom ga je dagelijks zelf aan de slag met oefeningen. Een werkmap en audiobestanden ondersteunen je daarbij.

Zo leer je bijvoorbeeld thuis mediteren, maar je oefent ook aandacht te brengen in je dagelijks leven, zoals bij het eten of op het werk.

Kijk wanneer de eerstvolgende training begint

Na aanmelding nodigt de trainer je uit voor een individueel voorgesprek: om persoonlijk kennis te maken, iets over het programma te vertellen, vragen te beantwoorden en de wederzijdse verwachtingen in kaart te brengen.

WAAROM HELDER WEZEN?

Bij helder wezen volg je het officiële 8-weekse mindfulness programma (Mindfulness Based Stress Reduction of MBSR), dat aan de universiteit van Massachusetts is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn.

Deze training verenigt oosters inzicht met westerse psychologische methoden en heeft een vast programma, waarvan de positieve effecten zijn aangetoond door wetenschappelijk onderzoek.

OEFENBIJEENKOMSTEN

Iedereen die na de 8-weekse mindfulness training (bij helder wezen of elders) wil blijven oefenen om mindful te leven, kan meedoen met de maandelijkse oefenbijeenkomsten bij helder wezen in Alphen aan den Rijn.

Samen oefenen ondersteunt je mindfulness beoefening en frist je motivatie op.

Meer informatie

Mindfulness training

Mindfulness training heet oorspronkelijk Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Het is een 8-weeks programma waarin we oefenen om de aandacht te houden bij wat zich hier en nu voordoet, zonder daarover te hoeven oordelen, te fantaseren of te piekeren.

Met je aandacht in het hier en nu, gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens minder makkelijk met je op de loop. Je kunt ze – mild, met wat afstand en wat humor – waarnemen zoals ze komen en gaan.

Je leert er op een nieuwe manier mee omgaan, omdat je je minder laat meeslepen.

Je merkt ook dat je niet altijd op dezelfde, automatische manier hoeft te reageren: je kunt kiezen hoe je reageert op een situatie, een gevoel of een gedachte.

Daardoor geeft mindfulness een gevoel van keuzevrijheid, van ruimte. Een mindfulness training oefent je in bewust leven.

meer over mindfulness

Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden de mindfulness training geheel of gedeeltelijk.
Kijk bij Independer welke ziektekostenverzekeraars een vergoeding geven en onder welke voorwaarden.

De lijst is niet compleet, dus informeer bij je eigen verzekeraar als deze niet in het overzicht staat. Marijke Vesseur is door de beroepsvereniging VMBN erkend als Mindfulness trainer categorie 1, zoals door veel verzekeraars wordt vereist.

Ervaringen van deelnemers …

‘Ik ben van binnen rustiger geworden. Ik laat me niet meer zo snel volledig in beslag nemen als iets vervelends m'n pad kruist. Als ik nu ergens tegenaan loop, bijvoorbeeld op m'n werk, weet ik hoe ik even op de plaats rust kan nemen om de situatie te overzien en van daaruit te reageren.

En dat geeft rust, het geeft me een goed gevoel en scheelt energie.’

Freddy

aan voorgaande trainingen

‘Het is mooi te ervaren dat je je geest tot rust kan brengen door gedachten voorbij te laten gaan en ze zonder oordeel te laten passeren.

Door veel oefenen merk je dat je hersenen hier gewend aan raken en dat dit je makkelijker afgaat.’

Annemieke

De kracht van samen

Bij helder wezen kun je ook na afloop van de 8-weekse training mindfulness blijven oefenen. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een oefensessie of stiltedag.

Bekijk de agenda