Druk? Een ding tegelijk!

By 9 september 2016Mindfulness

oefening mindful wandelenAls ik een drukke dag voor de boeg heb, ben ik soms al gespannen als ik opsta. Ik eet gehaast mijn ontbijt. En als ik de hond uitlaat, heb ik geen tijd voor gesnuffel: ik wil dóórlopen! Het kan even duren voor ik het doorheb, maar dan weet ik ineens: ik voel me opgejaagd! Mijn hele lijf staat gespannen, alsof ik me schrap zet voor deze dag.

Wat dan helpt is simpel: één ding tegelijk!

Eerst besteed ik een moment aandacht aan wat ik voel: de dichtgeknepen keel, de druk op mijn maag. Alleen al door ruimte te geven aan dat gevoel, vloeit er wat spanning weg. Als ik een paar keer bewust in en uit adem, voel ik me wat kalmer.

Dan ga ik verder met wat ik aan het doen ben. Mijn hele aandacht bij die ene taak. De wandeling met de hond verandert zo van een af te raffelen verplichting in een oplaadmoment voor de dag: de buitenlucht inademen, lekker lopen, kijken naar mijn blije hond. En als de wandeling erop zit, doe ik het volgende. Ook weer met mijn hele aandacht erbij.

Als ik de dingen een voor een aanpak, verdwijnt de stapel taken die als een steen op mijn maag lag. Ik ben simpelweg geconcentreerd bezig met wat me nu te doen staat. Dat brengt rust in de drukte. ‘One thing at the time, all the time’, zei een van mijn mindfulness-leraren. Dat is mindfulness in actie. Het blijft een kwestie van oefenen, ook voor een mindfulness-trainer.